MTK allekirjoitti maaliskuussa sopimuksen maailman suurimman ruoka-alan messutapahtuman pääyhteistyökumppanuudesta. Sopimuksen mukaan Suomi on kumppanimaa 18.-27.1.2019 Berliinissä pidettävillä Grϋne Woche -messuilla. Sopimus mahdollistaa sen, että suomalainen puhdas arktinen ruoka puhtaasta luonnosta, kestävä suomalainen metsätalous, vihreän talouden puutuotteet ja Suomi rentouttavana elämys- ja luontomatkailumaana saavat erityistä näkyvyyttä vuoden 2019 messuilla. Tarjolla on runsaasti medianäkyvyyttä ja kontakteja sekä Saksassa että kansainvälisesti. Joka vuosi vain yksi maa on messujen kumppanimaana ja saa sitä kautta itselleen messujen päähuomion.

Sopimuksen allekirjoittajana MTK on sitoutunut organisoimaan torstaina 17.1.2019 pidettävään 3 000 kutsuvieraan avajaistilaisuuden ohjelman ja tarjoilut.

Partnerimaasopimus takaa suomalaisille toimijoille jo sinällään runsaasti näkyvyyttä ennen messuja ja niiden aikana. Saamme työhömme myös osaavan saksalaisen viestintätiimin apua Messe Berliniltä. Saksan päässä teemme yhteistyötä Suomen Saksan edustuston sekä myöhemmin valittavan saksalaisen PR- ja tapahtumatoimiston kanssa.

Kumppanimaasapluuna on yksityiskohtineen selkeä ja testattu, mutta jättää myös riittävästi tilaa luovuudelle. Kokonaisuuden onnistuminen edellyttää paljon työtä ja suunnittelua sekä toimivia kumppanuuksia. Ainutlaatuista näkyvyyttä sekä mahdollisuuksia on nyt tarjolla suomalaisyrityksille ja Suomelle.

Kumppanuuteen liittyy myös se, että Suomen näyttelyalue tulee olemaan aiempia vuosia laajempi ja monipuolisempi. Teemme päätöksen Suomen näyttelyalueen laajuudesta huhtikuun loppuun mennessä. Sekä avajaisista että näyttelyalueesta neuvotellaan omat, erilliset sopimuksensa. Mukana tapahtuman järjestelyissä ja rahoittamisessa on myös suomenruotsalaisten tuottajien SLC.

Tavoitteina kontekteja, kauppaa, tuotteiden testausmahdollisuuksia ja näkyvyyttä vienti- ja matkailuyrityksille

MTK:n tavoitteena yhteistyölle on, että elintarvike- ja puutuotevientiin satsaavien suomalaisyritysten asemat Saksan markkinoilla paranevat ja matkailu eri puolille Suomea kasvaa. Saksan markkinoilla oleville tai sinne tähtääville yrityksille kumppanimaaosasto tulee merkitsemään aiempiin messuesiintymisiin nähden huomattavaa lisänäkyvyyttä. Messuilla vierailee vuosittain yli 4 000 akreditoitunutta median edustajaa. Kumppanimaana Suomi ja osastomme nousee vahvasti esille messuviestinnässä.

Vaikka kyseessä ovat kuluttajamessut, on noin neljännes messukävijöistä ruoka- ja luonnonvara-alan ammattilaisia, päättäjiä ja vaikuttajia. Yritykset pääsevät tuotteillaan mukaan sisäänostajille suunnattuun erillisnäyttelyyn. Lisäksi tarjoamme osastolla mahdollisuuden kutsua sisäänostajia maaosaston VIP-alueelle.

Projektin onnistumista mitataan kontaktimäärien, yrityksille ja yhteistyökumppaneille, kuluttajille ja sidosryhmille suunnattujen kyselyiden sekä tapahtuman saaman medianäkyvyyden kautta.

Osastolle haussa laaja kattaus parasta suomalaista osaamista

Suomen osastolle kutsutaan mukaan elintarvikeyrityksiä, matkailutoimijoita ja metsäalan toimijoita. Osastolle rakentuu myös tapahtumalava, ravintola-alue sekä VIP-alue, jolla on mahdollista tavata sisäänostajia ja keskustella median kanssa. Messuilla vierailee yli 400 000 kuluttajaa ja heidän houkuttelemisekseen on suunniteltava yleisöön menevää ohjelmaa.

Varaa paikkasi Suomen osastolta

Näyttelypaikan hinta Suomen osastolla on 500 euroa neliöltä + alv.
sisältäen peruskonseptin mukaisen rakennetun osastopaikan (perusrakenteet, säilytystilat, sähkö ja vesi). Edullisimmillaan valmiille pöytäpaikalle pääsee 1 500 eurolla + alv. Yli 10 neliön osaston varanneet pääsevät mukaan yhteistyökumppaninäkyvyyteen. Yli 25 neliön osastot pääsevät mukaan Suomen osastokonseptin ja ohjelman suunnitteluun.

MTK neuvottelee parhaillaan elintarvikeyritysten, metsäalan toimijoiden ja matkailutoimijoiden kanssa tapahtumaan osallistumisesta sekä laajemman viestinnällisen näkyvyyden mahdolistavasta yhteistyöstä. Mukaan osastoneliöiden myyntiin ja markkinointiin tulee myös ulkopuolinen yhteistyökumppani. Saksan päässä neuvotteluja käydään osaston rakentajan ja saksalaisen PR-toimiston kanssa.

Rakennamme Suomen osaston ja ohjelman sekä suunnittelemme viestinnän yhteistyössä SLC:n, MMM:n, Business Finlandin, UM:n/ Suomen Saksan edustuston, matkailutoimijoiden sekä muiden keskeisten sidosryhmiemme kanssa.

Berliini on Saksan poliittisen vallan keskittymä, joten myös maatalous- ja metsäpoliittista vaikuttamista ja sidosryhmätapaamisia on tarkoitus kytkeä messujen yhteyteen. Suomi on EU-puheenjohtajamaa syksyllä 2019.

Lisätietoja ja tiedustelut osastoon liittyen
Tuottaja Maarit Kaasinen, 050 345 1697, maarit.kaasinen(a)mtk.fi
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, 040 169 2060, klaus.hartikainen(a)mtk.fi
Ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi(a)mtk.fi